top of page

29 oktober 2024 kl. 09:53:44

PERSONUPPGIFTSPOLICY

Användning  

När du använder webbplatsen, våra digitala tjänster och/eller är i kontakt med oss på annat sätt vill Legal24 Advokatbyrå kunna behandla personuppgifter om dig. Nedan hittar du information om när och vilka personuppgifter som samlas in, varför vi gör detta och dina rättigheter i samband med behandlingen av personuppgifter.

Legal24 Advokatbyrå AB (nedan kallad ”Legal24 Advokatbyrå”) är ansvarig för behandlingen av personuppgifter enligt nedan.

 

Kontaktuppgifter för den personuppgiftsansvarige:

 

Adress till: Olof Palmes gata 29, våning 4, 111 22 Stockholm

 

E-post: info@legal24.se

 

Telefon: 010 452 70 10

 

Organisationsnr: 559253-8465

 

Om du har några frågor om vår behandling av dina personuppgifter är du välkommen att kontakta företagets verkställande direktör Amanda Onval (amanda.onval@legal24.se)


Vem vi behandlar personuppgifter om 

Denna personuppgiftspolicy avser vår behandling av personuppgifter om följande personer:

 

·      Privatpersoner som är klienter hos Legal24 Advokatbyrå

·      Kontaktpersoner hos organisationer som är klienter hos Legal24 Advokatbyrå

·      Kontaktpersoner hos våra leverantörer och samarbetspartners

·      Personer som är involverade i ärenden som vi biträder i

·      Andra personer som omnämns i handlingar i ärenden som vi har tillgång till

·      Arbetssökande till tjänster hos oss

·      Besökare på vår webbplats och personer som använder advokatchatten


Varför vi behandlar personuppgifter, vilken information som behandlas och vilken den rättsliga grunden är

Vi samlar in och använder dina personuppgifter för olika ändamål beroende på vem du är och hur vi kommer i kontakt med dig.

 

All behandling av personuppgifter sker i enlighet med gällande dataskyddsregler, inklusive dataskyddsförordningen (GDPR) och Lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning.

Med ”personuppgift” avses all information som kan kopplas till en fysisk person (den senare benämns ”registrerad,”).

Med ”behandling” avses allt som görs med personuppgifterna, såsom insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning eller ändring, återvinning, läsning, användning, utlämning genom överföring, spridning eller annat tillhandahållande av uppgifter, sammanställning eller sammanförande, begränsning, radering eller förstöring.

Vi samlar in följande personuppgifter för de ändamål som anges här:


Besvara förfrågningar och etablera klientförhållanden. Vi tar emot förfrågningar via telefon, e-post/brev och i vår advokatchatt.  Vid kontakt med oss registreras kontaktuppgifter såsom namn, adress, telefonnummer och e-postadress. För privatkunder är registreringen av kontaktuppgifter nödvändig för att kunna ingå avtal med den berörda personen, jfr artikel 6.1 b i dataskyddsförordningen. För företagskunder baseras registreringen av kontaktuppgifter på en intresseavvägning, se artikel 6.1 f i GDPR. Om förfrågan innehåller särskilda kategorier av personuppgifter (känsliga personuppgifter), är grunden för behandlingen artikel 9.2 f i GDPR i den mån behandlingen är nödvändig för att rättsliga anspråk ska kunna fastställas, göras gällande eller försvaras, se 11 § personuppgiftslagen.

I samband med att en klientrelation etableras kommer vi att genomföra en kundkontroll i enlighet med bestämmelserna i penningtvättslagen. De uppgifter som behandlas är namn, personnummer, adress, telefon, e-post samt uppgift om huruvida klienten är en person i politiskt utsatt ställning (PEP) eller är närstående till en person som är en PEP.  Kundkontrollen är nödvändig för att fullgöra våra rättsliga förpliktelser enligt penningtvättslagen, jfr artikel 6.1 c i dataskyddsförordningen. Vi sparar uppgifter i kundkontrollen i tio år efter det att ärendet avslutats.


Hantering av ärenden. Vissa juridiska uppdrag innebär att vi får tillgång till personuppgifter om parter eller andra personer som berörs av ett ärende.  Sådan information kan framgå av handlingar som klienten lämnat in eller annan korrespondens i ärendet. Behandlingen kommer huvudsakligen att ske för att den är nödvändig för att fullgöra ett avtal med klienten, i enlighet med artikel 6.1 b i dataskyddsförordningen. För det fall den registrerade är någon annan än klienten sker behandlingen av personuppgifter med stöd av en intresseavvägning enligt artikel 6.1 f i dataskyddsförordningen.

I vissa fall får vi även tillgång till känsliga personuppgifter, t.ex. uppgifter om hälsa eller fällande domar i brottmål och överträdelser. I sådana fall har behandlingen av uppgifterna en rättslig grund i artikel 9.2 f i dataskyddsförordningen, jfr 11 § personuppgiftslagen om rättsliga anspråk.


Kunskapshantering. Rättsutlåtanden som upprättas av bolagets medarbetare kan användas för kunskapsförvaltning inom bolaget. Vi kommer också att hänvisa till tidigare ärenden när vi ger råd. Detta sker med stöd av en intresseavvägning då effektivisering av arbetet gynnar både klienter och verksamheten. Behandlingen grundar sig på artikel 6.1 f i dataskyddsförordningen.


Rekrytering. I samband med ansökningar till lediga tjänster kan Legal24 Advokatbyrå behandla personuppgifter om arbetssökande. Personuppgifterna kan förekomma i CV, ansökningar, intyg och referenser samt i övrigt i den information som lämnas i en intervjusituation.

Grunden för behandling av personuppgifter i samband med rekrytering är att behandlingen är nödvändig för att genomföra åtgärder innan ett anställningsavtal med den arbetssökande ingås (GDPR artikel 6.1 b).

 

Om utredningar utförs av oss utöver att kontakta personer som har lämnats som referenser, utreda sökningar i historik m.m. behandlas personuppgifter med stöd av vårt nödvändiga berättigade intresse av att säkerställa att rätt kandidat till tjänsten (GDPR artikel 6.1 f). För det sistnämnda har vi bedömt att vårt berättigade intresse av att rekrytera nya medarbetare väger tyngre än den enskildes integritet. Vi uppmanar dig att inte inkludera särskilda kategorier av personuppgifter, såsom hälsa, religion, politiska åsikter, fackföreningsmedlemskap etc. i din ansökan.

 

I slutet av rekryteringsprocessen raderas personuppgifterna för de sökande som inte anställs. För dem som anställs sparas ansökningar, CV och examensbevis så länge anställningsförhållandet varar.

 

Administration av avtalsförhållanden med leverantörer och affärspartners. Samarbete med olika leverantörer, organisationer och samarbetspartners kräver ibland behandling av personuppgifter. I sådana fall registreras kontaktuppgifter, främst kontaktpersonens namn, telefonnummer och e-postadress. Behandlingen sker med stöd av artikel 6.1 f i dataskyddsförordningen och grundar sig på vårt intresse av att hantera kontakten med leverantörer och samarbetspartners.

 

IT-drift och säkerhet. Personuppgifter som lagras i våra IT-system kan vara tillgängliga för oss eller för våra leverantörer i samband med systemuppdateringar, genomförande eller uppföljning av säkerhetsåtgärder, felrättning eller annat underhåll. Grunden för behandlingen är GDPR artikel 6.1 f (intresseavvägning, jfr vår önskan att säkerställa bra och uppdaterade system) och vår rättsliga förpliktelse att ha en tillfredsställande informationssäkerhet, jfr GDPR artikel 32 och 6.1 c.

 

Utlämnande av personuppgifter och anlitande av personuppgiftsbiträden

Vi lämnar inte ut personuppgifter i andra fall eller på annat sätt än vad som beskrivs i denna integritetspolicy om inte klienten uttryckligen begär eller samtycker till detta eller om utlämnandet krävs enligt lag. Andra parter, såsom motparter, domstolar och myndigheter, kommer endast att ha tillgång till personuppgifterna i den utsträckning det är nödvändigt för uppdraget.

 

Advokater omfattas av straffrättslig tystnadsplikt enligt 20 kap. 3 § Brottsbalken (1962:700). All information som anförtros oss i samband med ett uppdrag hanteras konfidentiellt. Advokatbyråns övriga anställda omfattas av samma tystnadsplikt och sekretess som advokaterna.

 

Legal24 Advokatbyrå använder personuppgiftsbiträden för att samla in, lagra eller på annat sätt behandla personuppgifter för vår räkning. I sådana fall har vi ingått avtal för att säkerställa informationssäkerheten i alla led av behandlingen. Sådana personuppgiftsbiträden är t.ex. leverantörer av IT-lösningar.

 

All behandling av personuppgifter som vi utför sker inom EU/EES-området.

 

Lagring av personuppgifter

Vi kommer att lagra dina personuppgifter hos oss så länge det är nödvändigt för det ändamål som personuppgifterna samlades in för och vi kommer att radera uppgifterna i enlighet med lagkrav.

 

Legal24 Advokatbyrå kommer, inom ramen för lagstiftningen, att lagra kopior av ärendehandlingar efter avslutat klientuppdrag. Vi lagrar ärendehandlingar i tio år efter avslutat ärende.

 

Personuppgifter som vi behandlar med stöd av ditt samtycke kommer att raderas om du återkallar ditt samtycke. Personuppgifter som vi behandlar för att fullgöra andra avtal än klientuppdrag med dig kommer att raderas när avtalet har fullgjorts och alla förpliktelser som följer av avtalsförhållandet har fullgjorts, såsom lagstadgade skyldigheter avseende bokföring, uppföljning av kundförhållandet avseende reklamationer etc.

 

Säkerhet vid behandling

 All behandling av personuppgifter är säkrad med erforderliga tekniska och organisatoriska åtgärder.

 

Vi hanterar information så att den är korrekt, tillgänglig och hanteras i enlighet med uppgifternas grad av känslighet. Vi använder också en rad olika säkerhetstekniker och informationssäkerhetsrutiner för att skydda personuppgifterna från obehörig åtkomst, användning eller utlämning. Riskbedömningar genomförs för behandlingen av personuppgifter.

 

Vi har ingått personuppgiftsbiträdesavtal med alla våra leverantörer som behandlar personuppgifter, varigenom de åtar sig samma grad av säkerhet som vi har för vår behandling av personuppgifter.

 

Vi begränsar tillgången till personuppgifter till den personal eller de tredje parter som kommer att behandla uppgifterna för vår räkning. Dessa parter är underkastade tystnadsplikt.

 

Rutiner har upprättats för hantering av överträdelser av informationssäkerhet (dataintrång) och vi kommer, om det sker en överträdelse som innebär en risk för integriteten för de berörda personuppgifterna, att skicka en avvikelserapport till Integritetsskyddsmyndigheten så snart som möjligt och senast 72 timmar efter att överträdelsen upptäcktes. Om överträdelsen med stor sannolikhet äventyrar integriteten för dem som överträdelsen avser, kommer vi också att meddela dem.

Dina rättigheter när vi behandlar personuppgifter om dig

Du har följande rättigheter:

 

Information

 

Du har rätt att få information om de personuppgifter som vi behandlar om dig. Genom detta uttalande informerar vi dig om vår behandling av personuppgifter. Du kan också kontakta oss om du vill ha mer information.

 

Rätt till tillgång

 

Du har rätt att begära att få tillgång till de personuppgifter som behandlas om dig. Vänligen kontakta oss om du vill ha tillgång.

 

Ändring och radering

 

Du kan också be oss att rätta felaktiga uppgifter vi har om dig eller be oss att radera personuppgifter. Vi kommer så långt det är möjligt att tillmötesgå en begäran om radering av personuppgifter, men vi kan inte göra det om vi fortfarande behöver uppgifterna.

 

Behandling på grundval av samtycke

 

Om vi behandlar personuppgifter med stöd av ditt samtycke kan du när som helst återkalla ditt samtycke. Det gör du enklast genom att använda den metod som angavs när du gav ditt samtycke eller genom att kontakta oss.

 

Rätt att begränsa eller invända mot behandling

 

Du har rätt att få behandlingen begränsad i vissa fall, se GDPR artikel 21, t.ex:

 

Du bestrider att personuppgifterna är korrekta - behandlingen avbryts under en period så att vi kan kontrollera att personuppgifterna är korrekta.

Behandlingen är olaglig och du motsätter dig radering av personuppgifterna och begär istället att användningen av personuppgifterna begränsas.

Vi behöver inte längre personuppgifterna för ändamålet med behandlingen, men du behöver dem för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk.

Du kan också invända mot behandling enligt artikel 21.1 i GDPR i avvaktan på att vi kontrollerar om våra berättigade intressen väger tyngre än din integritet.

 

Rätten till dataportabilitet

 

För uppgifter som du har lämnat till oss och som är nödvändiga för att fullgöra ett avtal med oss och som behandlas automatiskt (dvs. inte manuellt av oss) kan du begära att dina personuppgifter lämnas ut eller överförs till en annan leverantör i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format (dataportabilitet).

 

Automatiserad behandling, inklusive profilering

 

Det kommer inte att ske någon automatiserad behandling, inklusive profilering, baserad på dina personuppgifter som ger rättsverkningar eller i betydande grad påverka de som personuppgifterna rör. Se GDPR artikel 22 nr 1 och 4.

 

För att utöva dina rättigheter måste du skicka en begäran till företagets verkställande direktör Amanda Onval. Vi kommer att besvara din förfrågan så snart som möjligt och senast inom 30 dagar.

 

Vi kommer att be dig bekräfta din identitet eller lämna ytterligare information innan vi tillåter dig att utöva dina rättigheter gentemot oss. Vi gör detta för att säkerställa att vi endast ger tillgång till dina personuppgifter till dig - och inte till någon som utger sig för att vara du.

 

Klagomål

Om du anser att vår behandling av personuppgifter inte överensstämmer med vad vi har beskrivit här eller att vi på annat sätt bryter mot dataskyddslagstiftningen, kan du klaga till den svenska  integritetsskyddsmyndigheten.

 

Du hittar information om hur du kontaktar integritetsskyddsmyndigheten på myndighetens webbplats: https://www.imy.se/privatperson/utfora-arenden/lamna-ett-klagomal/

 

Ändringar i våra tjänster 

Om det sker ändringar i våra tjänster eller ändringar i bestämmelserna om behandling av personuppgifter, kan detta leda till ändringar i vår behandling av dina personuppgifter. Om vi har dina kontaktuppgifter kommer vi att informera dig om sådana förändringar. I annat fall kommer uppdaterad information alltid att finnas lättillgänglig på vår webbplats.

 

Senast ändrad: 25.10.2024


Senast uppdaterad:

Image by Mikhail Pavstyuk

EN TRYGGHET

Behöver du rådgivning inom familjerätt eller brottmål?

Boka ett 15 minuters kostnadsfritt konsultationssamtal över telefon så hjälper vi dig att komma igång med ditt ärende.

bottom of page